Emigrate to the other side of the sea: Brazilian women imagine Europe
Abstract
Instigated by the global media, the imagination of alternative contexts and lifestyles is an increasingly (re)current social practice. In the article I analyse this practice among Brazilian women who are involved in intimate relationships with European tourists in the seaside neighbourhood of Ponta Negra (Natal, Northeast Brazil). Bearing in mind that the imagination is inseparable from certain political economy frameworks, I try to understand where the imaginary of Europe produced by these women come from and how it manifests itself; to what extent do these imaginary shapes predisposition and agency for transatlantic migration; and how previous representations are calibrated and resignified when mobilities for the European continent occur. The analysis is based on an ethnographic fieldwork experience, in which participant observation and semi-directed interviews constituted the main means of empirical research.Keywords
Imagination, Transnational Passions, Migration, Brazil, EuropeReferences
À Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT, Portugal), pela bolsa de doutoramento SFRH/BD/60862/2009 para o trabalho de campo no Brasil e na Europa.
Ao Centro de Estudos Transdisciplinares para o Desenvolvimento (CETRAD-UTAD), entidade financiada por fundos nacionais através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P., no âmbito do projeto UIDB/04011/2020.
Ao Centro em Rede de Investigação em Antropologia (CRIA-IUL), instituição financiada pela FCT no quadro do projeto UIDB/04038/2020.
Referências
Aldhuy, Julien (2004). Imaginaire géographique, idéologie territoriale et production régionale: réflexions autour des Landes de Gascogne (XVIII-XIX). Hégoa, 24, 113-120, Retirado de http://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00080645
Almeida, Maria (2006). “Zoar” e “ficar”: novos termos da sociabilidade jovem. Em Maria Almeida & Fernanda Eugénio (Eds.), Culturas jovens: novos mapas do afeto (pp. 139-157). Rio de Janeiro: Zahar.
Appadurai, Arjun (1996). Modernity at large: cultural dimensions of globalization. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Benson, Michaela (2012). How culturally significant imaginings are translated into lifestyle migration. Journal of Ethnic and Migration Studies, 38(10), 1681-1696. https://doi.org/10.1080/1369183X.2012.711067
Blanchette, Thaddeus (2012). Foreigner-Gringo-Brazilian: proximity and distance between Brazilians and non-Brazilians. Em Szilvia Simai & Derek Hook (Eds.), Brazilian subjectivity today: migration, identity and xenophobia (pp. 37-52). Villa María: Eduvim.
Brennan, Denise (2004). What’s love got to do with it? Transnational desires and sex tourism in the Dominican Republic. Durham e Londres: Duke University Press.
Canclini, Néstor G. (1996). Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: UFRJ.
Eco, Humberto (1994). Viagem na irrealidade quotidiana. Lisboa: Difel.
Faier, Lieba (2008). Runaway stories: the underground micromovements of Filipina oyomesan in rural Japan. Cultural Anthropology, 23(4), 630-659. https://doi.org/10.1111/j.1548-1360.2008.00021.x
Gaspar, Maria (1985). Garotas de programa: prostituição em Copacabana e identidade social. Rio de Janeiro: Zahar.
Giddens, Anthony (2002). Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Zahar.
Hall, Stuart (2007). A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A.
Harris, Mark & Nigel Rapport (Eds.) (2016). Reflections on imagination: human capacity and ethnographic method. Abingdon e Nova Iorque: Routledge.
Lemos, André (2009). Cultura da mobilidade. Revista Famecos, 16(40), 28-35. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.40.6314
Lima, Antónia P. & Togni, Paula (2012). Migrando por um ideal de amor: família conjugal, reprodução, trabalho e gênero. Ipotesi: Revista de Estudos Literários, 16(1), 135-144.
Machado, Igor (2009). Cárcere público: processos de exotização entre brasileiros no Porto. Lisboa: ICS.
Mahler, Sarah & Pessar, Patricia (2001). Gendered geographies of power: analyzing gender across transnational spaces. Identities, 7(4), 441-459. https://doi.org/10.1080/1070289X.2001.9962675
Mapril, José (2008a). A “modernidade” do sacrifício: Qurban, lugares e circuitos transnacionais entre bangladeshis em Lisboa. Tese de doutoramento inédita. Instituto de Ciências Sociais, Lisboa.
Mapril, José (2008b). Os sonhos da “modernidade”: migrações globais e consumos entre Lisboa e Dhaka. Em Renato Carmo, Daniel Melo & Ruy Blanes (Eds.), A globalização no divã (pp. 65-88). Lisboa: Tinta-da-China.
Marcus, Alan (2009). Brazilian immigration to the United States and the geographical imagination. The Geographical Review, 99(4), 481-498. https://doi.org/10.1111/j.1931-0846.2009.tb00443.x
Meyrowitz, Joshua (2005). The rise of glocality: new senses of place and identity in the global village. Em Kristóf Nyíri (Ed.), A sense of place: the global and the local in mobile communication (pp. 21-30). Viena: Passagen Verlag.
Orgad, Shani (2012). Media representation and the global imagination. Cambridge e Malden: Polity Press.
Piscitelli, Adriana (2007). Sexo tropical em um país europeu: migração de brasileiras para a Itália no marco do “turismo sexual” internacional. Estudos Feministas, 15(3), 717-744. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2007000300014
Piscitelli, Adriana (2016). Economias sexuais, amor e tráfico de pessoas – novas questões conceituais. Cadernos Pagu, 47, e16475. Retirado de http://www.scielo.br/pdf/cpa/n47/1809-4449-cpa-18094449201600470005.pdf
Rebhun, Linda-Anne (1999). The heart is unknown country: love in the changing economy of Northeast Brazil: Stanford: Stanford University Press.
Riaño, Yvonne & Baghdadi, Nadia (2007). “Je pensais que je pourrais avoir une relation plus égalitaire avec un Européen”. Le rôle du genre et de l’imaginaire géographique dans la migration des femmes. Nouvelles Questions Féministes, 26(1), 38-53.
Robins, Kevin (1991). Tradition and translation: national culture in its global context. Em John Corner & Sylvia Harvey (Eds.), Enterprise and heritage: crosscurrents of national culture (pp. 21-44). Londres: Routledge.
Rosa, Renata (2000). Vivendo um conto de fadas: o imaginário de gênero entre cariocas e estrangeiros. Em Miriam Goldenberg (Ed.), Os novos desejos: das academias de musculação às agências de encontros (pp. 147-183). Rio de Janeiro: Record.
Sacramento, Octávio (2014). Atlântico passional: mobilidades e configurações transnacionais de intimidade euro-brasileiras. Tese de doutoramento inédita. ISCTE-IUL, Lisboa.
Sacramento, Octávio (2015a). Vida boa e história de amor: desígnios femininos ante turistas europeus no nordeste brasileiro. Em Óscar Fernández (Ed.), Mujeres en riesgo de exclusión social: una perspectiva transnacional (pp. 123-135). Madrid: McGraw-Hill.
Sacramento, Octávio (2015b). Schengen and the security obsession: selective citizenship, exclusion and the ironies of control. Em Alice Cunha, Marta Silva & Rui Frederico (Eds.), The borders of Schengen (pp. 115-127). Pieterlen e Berna: Peter Lang.
Sacramento, Octávio (2016). Conjugalidades distendidas: trânsitos, projetos e casais transatlânticos. DADOS – Revista de Ciências Sociais, 59(4), 1207-1240. https://doi.org/10.1590/001152582016111
Sacramento, Octávio (2017). Mulé’ tem que ficar esperta: turismo, encontros passionais e gestão feminina da intimidade no Nordeste do Brasil. Mana: Estudos de Antropologia Social, 23(1), 137-165. https://doi.org/10.1590/1678-49442017v23n1p137
Sacramento, Octávio (2018). From Europe with passion: frameworks of the touristic male desire of Ponta Negra, in the North-East of Brazil. Current Issues in Tourism, 21(2), 210-224. https://doi.org/10.1080/13683500.2015.1056517
Sacramento, Octávio (2019). A internet e a transnacionalização euro-brasileira da intimidade num destino turístico. Quaderns de l’Institut Català d’Antropologia, 35, 95-109. https://publicacions.antropologia.cat/quaderns/article/view/193/110
Said, Edward (1978/2004). Orientalismo. Lisboa: Cotovia.
Salazar, Noel (2011a). Tanzanian migration imaginaries. Em Robin Cohen & Gunvor Jónsson (Eds.), Migration and culture (pp. 673-687). Cheltenham: Edward Elgar.
Salazar, Noel (2011b). The power of imagination in transnational mobilities. Identities: Global Studies in Culture and Power, 18(6), 576-598. https://doi.org/10.1080/1070289X.2011.672859
Sayad, Abdelmalek (1999). La double absence: des illusions de l’ émigré aux souffrances de l’immigré. Paris: Seuil.
Smith, Andrew (2006). “If I have no money for travel, I have no need”: migration and imagination. European Journal of Cultural Studies, 9(1), 47-62. https://doi.org/10.1177/1367549406060807
Published
How to Cite
Downloads
Copyright (c) 2020 Autor
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.