Coreopolitics: the dance present in the city

Authors

Abstract

The objective of this article is to unravel the notion of coreopolitics proposed by the researcher André Lepecki, amplified from a discussion between the boundaries of dance and performance, highlighting the body as a producer of aesthetic and political discourses. This approach comes from a cartography of recent works from the contemporary scene of the city, cut from editions of the edict of Fomento à Dança de São Paulo, which has existed since 2006, and has been fomenting different forms of production and creation in dance. extrapolating stages and cultural equipment, appropriating the public space to create "manifestos". Three figures of approach of the city are presented to bring the body of dance closer to the concept of coreopolitics: the flaneur, the cartographer and the nomad.

Keywords

Dance, Politics, City, Art

References

A Dança se Move (2016). Recuperado de http://dancasemove.blogspot.com/2016/05/

Agulló, Diego (2015). Danças perigosas: A dança, o diabo, o problema e balística. [Blog post]. Recuperado de http://lote4.cristianduarte.net/coisa/convocatoria-2/

Augé, Marc (1994). Não lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas: Papirus.

Bastos, Helena (2013). Musicanoar 20 anos. Deslugares? São Paulo: Cooperativa Paulista de Dança.

Bastos, Helena (2015). Corpos transversos entre deslugares. São Paulo: Cooperativa Paulista de Dança.

Benjamin, Walter (1994). O surrealismo. O último instantâneo da inteligência européia. In: Walter Benjamin (Ed.). Magia e técnica, arte e política (7. ed., S. P. Rouanet, Trans., pp. 21-35). São Paulo: Brasiliense.

Birdeman, Iara (2014). Coreógrafa cria formas surreais em casa modernista de São Paulo. Folha de S.Paulo. Recuperado de http://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2014/02/1412589-coreografa-cria-formas-surreais-em-casa-modernista-de-sao-paulo.shtml

Caldas, João (2014). Deslocamentos - Marta Soares. Recuperado de https://patriciabergantin.wordpress.com/performer/deslocamentos/

Calux, Elaine (2012). Fomento à Dança: uma biografia autorizada. In: Secretaria Municipal de Cultura (Ed.), Fomento à Dança 5 anos (pp. 123-133). São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura.

Correa, Inês (2014). Esculturas Breves. [Fotografias]. Recuperado de https://corpoemimagem.wordpress.com/2014/12/

Cvejic, Bojana (2015). Notas para uma sociedade da performance: sobre dança, esportes, museus e seus usos. In: Felipe Ribeiro (Ed.). AdF14. Atos de Fala (pp. 29-42). Rio de Janeiro: Telemar Editora.

Debord, Guy (1997). A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto.

Deleuze, Gilles, & Guattari, Félix (1997). Mil Platôs. São Paulo: Editora 34.

Duarte, Cristian (2016). Lote Osso. Recuperado de http://cristianduarte.net/plataformas/lote/

Fabião, Eleonora (2008). Performance e teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. Sala Preta, 8, 235-246. Recuperado de http://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57373

Fabião, Eleonora (2010). Corpo Cênico, Estado Cênico. Revista Contrapontos, 10(3), 321-326, Disponível em https://siaiap32.univali.br/seer/index.php/rc/article/view/2256

Fomento à Dança [Blog post] (2016). n/a. Recuperado de http://fomentoadanca.blogspot.com.br/

Foster, Hal (2014). O retorno do real: a vanguarda no final do século XX. São Paulo: Cosac Naify.

Foucault, Michel (2013). O Corpo Utópico: As heterotopias. São Paulo: N-1 Edições.

Hardt, Michel, & Negri, Antionio (2014). Isto não é um manifesto. São Paulo: N-1 Edições.

Jacques, Paola Berenstein (2003). Apologia da Deriva: escritos situacionistas sobre a cidade. Rio de Janeiro: Casa da Palavra.

Kastrup, Virgínia (2007). O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. Psicologia & Sociedade, 19(1), 15-22. https://doi.org/10.1590/S0102-71822007000100003

Lambert, Marisa (2012). Fomento à dança: panorama de uma experiência múltipla. In: Secretaria Municipal de Cultura (Org.), Fomento à dança, 5 anos (pp. 41-58). São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura.

Lepecki, André (2006). Exhausting Dance: Performance and the Politics of Movement. New York: Routledge.

Lepecki, André (2012). Coreopolítica e coreopolícia. ILHA: Revista de Antropologia, 13(1), 41-60.

Macul, Adriana & Vaz, Mariana (2012). Tríade Tour: Ouvidorum. [Fotografia] Recuperado de https://nucleotriade.com.br/tour-coreografico/dispositivo-coreografico/

Marinetti, Filippo Tomaso (1909). O Manifesto Futurista. Recuperado de https://blog.ubueditora.com.br/manifesto-futurista/

Moraes, Marcos (2011). Para Gostar de Ler enquanto Dança. In: Rosa Primo & Thereza Rocha (Eds.), Bienal Internacional de Dança do Ceará: um percurso de intensidades (pp.178-187). Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora.

Mouffe, Chantal (2007). Artistic Activism and Agonistic Spaces. Art & Research: A Journal of Ideas, Contexts and Methods, 1(2), 4 Retrieved from: http://www.artandresearch.org.uk/v1n2/mouffe.html

Prefeitura Municipal de São Paulo (2016). Avaliação Participativa: Conheça os resultados da Avaliação Participativa do Programa de Fomento à Dança. [Blog post]. Recuperado de http://www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/cultura/fomentos/danca/

Rancière, Jacques (2007) Será que a arte resiste a alguma coisa?. In: Daniel Lins (Org.). Nietzsche/Deleuze: arte, resistência (pp. 126-140). Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Rancière, Jacques (2012). O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes.

Schechner, Richard (2006). Performance Studies: an introduction. London: Routledge.

Secretaria Municipal de Cultura de São Paulo (2016). Caderno de Consulta Pública do Plano Municipal de Cultura de São Paulo [Blog post]. Recuperado de https://issuu.com/smcsp/docs/pmcsp2016

Vaz, Mariana (2011). Jardins de Vestígios. Recuperado de: http://vimeo.com/marianavaz/jardimdevestigios3

Voigt, André Fabiano (2014). História e representação: a abordagem de jacques rancière. Revista De Teoria Da História - Journal of Theory of History, 12(2), 308-336.

Author Biography

Marina Souza Lobo Guzzo, UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo

Artista e pesquisadora das artes do corpo, Marina Guzzo tem pós-doutorado pelo Departamento de Artes Cênicas da ECA-USP. Professora Adjunta da Unifesp no Campus Baixada Santista, pesquisadora do Laboratório Corpo e Arte e coordenadora do Núcleo Interdisciplicinar de Dança – N(i)D. Concentra suas criações na interface das linguagens artísticas e a incerteza da vida contemporânea, misturando dança, performance e circo para explorar os limites do corpo e da subjetividade nas cidades e na natureza.

Published

2020-05-29

How to Cite

Guzzo, M. S. L. (2020). Coreopolitics: the dance present in the city. Athenea Digital. Revista De Pensamiento E investigación Social, 20(2), e-2284. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2284

Downloads

Download data is not yet available.