The new scenic devices in Spanish Haute Cuisine: theatrical "fourth wall" and alternative socialities

Authors

Abstract

This article presents new tendencies in modern haute cuisine — understood as an aesthetic experience — which reinvent the ways of savouring and sharing food. We shall analyse the process of the artification of cooking, linked to a peculiar aestheticization of the very act of eating. We shall see how modern haute cuisine multiplies experiments which intend to provoke gustative and collective experiences in unusual places – creating new spacetimes, new gastronomic imaginaries and also offering modern guests other ways of eating. Through the study of the scenography of three Spanish restaurants, we shall highlight the emergence of brand-new relationships between guests and cooks, that reveal the chefs’ desire to break from their regular daily practice, and view the experience of tasting as a spectacular, collective and ritualized togetherness.

Keywords

Artification, Scenography, Sociality, Gastronomic imaginaries

References

Aleu, Fran & El celler de Can Roca (2014). El Somni. Madrid: Lunwerg.

Arenós, Pau (2011). La cocina de los valientes. Barcelona: Ediciones B.

Berque, Augustin (1987). Ecoumène. Introduction à l’étude des milieux humains. Paris: Belin.

De Certeau, Michel; Giard, Luce & Mayol, Pierre (2006). Invención de lo cotidiano – 2. Habitar, Cocinar. México D.F.: Universidad Iberoamericana.

Fischler, Claude (2012). Commensalité. En Jean-Pierre Poulain (Ed.). Dictionnaire des cultures alimentaires (pp. 271-286). Paris: Presses Universitaires de France.

Goffman, Erving (1973). La mise en scène de la vie quotidienne. Paris: Minuit.

Guattari, Félix (1989). Les Trois Écologies. Paris: Editions Galilée.

Hamilton, Richard & Todolí, Vicente (2009). Comida para pensar. Pensar sobre el comer. Barcelona: Ed. Actar.

Hénin, Emmanuelle (2003). Ut pictura theatrum. Théâtre et peinture de la Renaissance italienne au classicisme français. Genève: Drosz.

Jiménez, José (Ed.) (1998). El nuevo espectador. Madrid: Fundación Argentaria.

Maffesoli, Michel (1994). La socialidad en la posmodernidad. En Gianni Vattimo y otros. En torno a la posmodernidad (pp. 103-110). Barcelona: Anthropos.

Maffesoli, Michel (2009). Le réenchantement du monde. Paris: Perrin.

Maffesoli, Michel (2013). La table comme lieu de communication. Manger Ensemble, Cahiers Européens de l’Imaginaire, 4, 119-121.

Oliva Lozano, Mónica (2013). El acto de comer en el arte. Del eat art a Ferran Adrià en la Documenta 12. Tesis doctoral sin publicar. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de: http://eprints.ucm.es/22877/1/T34756.pdf

Pavis, Patrice (2002). Dictionnaire du théâtre. Paris: Armand Colin.

Sagot, Stéphanie & Dupont, Jérôme (2009). Un post-modernisme culinaire? Mise en oeuvre et mise en scène chez Michel Bras et Ferran Adrià. Cultures et Musées, Scènes et scénographies alimentaires, 14, 71-87. https://doi.org/10.3406/pumus.2009.1497

Sánchez Vázquez, Adolfo (2005). De la estética de la recepción a una estética de la participación. México D. F.: Ed. Facultad de Filosofía y Letras UNAM.

Simmel, Georg (1986). El individuo y la libertad, ensayos de crítica de la cultura, Barcelona: Ediciones Península.

Weber-Lamberdière, Manfred (2010). El mago de El Bulli. Madrid: Aguilar.

Sauvaget, Daniel (2009). « Les gestes du repas dans la dramaturgie ». En Michel Wieviorka (Ed.). Se nourrir, L’alimentation en question (pp. 80-94). Paris: Sciences Humaines.

Wievorka, Michel (2009). Se nourrir, L’alimentation en question. Paris: Sciences Humaines.

Yemsi-Paillissé, Anne-Claire, Acosta Meneses, Yanet, Martínez, Monique, Calvo Gutiérrez, Elvira (2018). Aplicación de la crítica de los dispositivos a la cena performativa 'El Somni' de El Celler de Can Roca y Fran Aleu. Revista Latina de Comunicación Social, 73(11), 1267-1283. http://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1306

Author Biographies

Anne-Claire Yemsi-Paillissé, Université Toulouse-Jean Jaurès

Doctora en Español de la Universidad Toulouse Jean-Jaurès y profesora catedrática y en el ISTHIA (Instituto Superior del Turismo, de la hotelería y la Alimentación). Investigadora en los laboratorios LLA-Cre@tis (lenguas, literatura y artes) y en el CERTOP (sociología de la alimentación), trabaja actualmente sobre las formas de la creación en la alta gastronomía contemporánea.

Apolline Torregrosa, Université Paris Descartes V

Profesor-investigador en Université Paris Descartes V - UFR STAPS

Doctora en Sociología en la Universidad Paris Descartes V y doctora en Educación artística de la Universidad de Barcelona, es profesora de sociología de la cultura y del diseño en Master de Escuelas Superiores de Artes de Paris, profesora invitada en doctorados y master de Universidades Españolas. Es investigadora del CEAQ, la Sorbonne, donde dirige un grupo de estudio sobre educación artística y sociedad, GREAS. 

Published

30-10-2018

How to Cite

Yemsi-Paillissé, A.-C., & Torregrosa, A. (2018). The new scenic devices in Spanish Haute Cuisine: theatrical "fourth wall" and alternative socialities. thenea igital. evista e ensamiento investigación ocial, 18(3), e–2121. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2121

Downloads

Download data is not yet available.